Amb l’arribada del bon temps, moltes persones canvien de cop els seus hàbits: caminen més, fan excursions, juguen a pàdel, neden, corren o passen més hores actives amb la família. Aquest augment sobtat d’activitat, sovint després de mesos de rutina més sedentària, pot provocar molèsties i lesions. En parlem amb Daniel Giménez,fisioterapeuta d’Epsilon Physio, per entendre quins són els problemes més habituals de l’estiu, com podem prevenir-los i quan convé consultar un professional.
- Per què a l’estiu apareixen tantes molèsties físiques o petites lesions en persones que la resta de l’any no acostumen a tenir-ne?
Amb l’arribada del bon temps, augmenten les ganes de fer més activitats, però el cos no sempre està preparat. Sovint, el problema és que hi ha un increment d’activitat, a la qual el cos no està acostumat i això acostuma a traduir-se en uns desequilibris musculars i una mala adaptació de càrregues.
- Quin és l’error més habitual que cometem quan, amb l’arribada del bon temps o les vacances, ens activem de cop?
L’error principal és no generar una adaptació prèvia. Normalment, quan es genera un desequilibri entre les demandes i les capacitats que el teixit pot tolerar, acaba derivant en una lesió.
- Quines són les molèsties o lesions més típiques que acostumeu a veure a l’estiu a la consulta?
Des de la nostra experiència, trobem un ventall ampli de patologies. Trobem moltes tendinopaties i sobrecàrregues musculars, especialment a espatlla i lumbars, tanmateix, trobem molta incidència en fasciïtis plantars, sovint derivades d’un canvi en el calçat.
- Com podem distingir una simple sobrecàrrega d’una lesió que ja requereix d’atenció o de tractament?
Normalment, la manera de diferenciar una lesió és mitjançant els símptomes que presenta el pacient. En el cas d’una sobrecàrrega, acostumem a sentir una sensació d’augment del to muscular, fatiga o fins i tot molèsties, una vegada hem finalitzat l’activitat. D’altra banda les lesions musculars presenten una altra simptomatologia, com pot ser una impotència funcional en el mateix moment o en acabar l’activitat, dolor més elevat que persisteix en el temps, sensació d’inflamació i pèrdua de força o mobilitat.
- Moltes persones passen de fer poca activitat a voler aprofitar-ho tot en pocs dies. Quin impacte té aquest canvi sobtat sobre el cos?
El cos necessita una adaptació progressiva i natural a les càrregues a les que es sotmet. Quan incrementem ràpidament aquestes, hi han més probabilitats de que puguin sorgir possibles lesions, ja que els teixits, com els músculs, tendons, lligaments o cartílags, no son capaços de tolerar l’augment de les càrregues.
- Què recomanaríeu a algú que vol reprendre l’activitat física a l’estiu després de mesos de poca rutina esportiva?
El punt clau està en la progressió, no existeixen fórmules màgiques. És preferible començar a poc a poc i escoltar el nostre cos, sempre és millor la constància davant la intensitat. Es pot reprendre l’activitat física sense problemes, però sempre respectant els tempos.
- Quins tres consells bàsics donaríeu per prevenir lesions o molèsties durant l’estiu?
Els tres consells que donaria serien:
- Fer un bon escalfament, preparar el cos per a l’activitat posterior.
- Gestió de càrregues i vigilar la intensitat.
- Respectar el descans, així com estar ben hidratats.
- Des de la vostra experiència a Epsilon Physio, quin tipus d’acompanyament oferiu perquè la recuperació sigui efectiva i segura?
A Epsilon Physio apostem per un tracte personalitzat i proper. Entenem que cada persona i cada lesió són diferents, per això valorem cada cas de manera individual per poder trobar l’origen del problema. El nostre objectiu no és només alleujar el dolor, sinó ajudar al pacient a recuperar-se bé, tornant a la seva activitat amb seguretat i prevenir futures recaigudes.